Studija slučaja: OŠ Izidor Kršnjavi - rješenja za interaktivnu nastavu




Osnovna škola Izidor Kršnjavi smještena je u Zagrebu. Njihovi učenici redovito su među najuspješnijima na raznim županijskim, državnim i međunarodnim natjecanjima u matematici, hrvatskom i stranim jezicima, informatici, astronomiji, zemljopisu i povijesti, stoga ova škola slovi kao najbolja u Hrvatskoj. 

Škola prati razvoj svakog djeteta, potiče njegove interese i sposobnosti, uvažava njegovo mišljenje i izbor, te sustavno podiže kvalitetu rada, pritome primjenjujući suvremene nastavne metode, sredstva i oblike rada. U sklopu nacionalnog projekta e-škole, koji ima za cilj cjelovitu informatizaciju procesa poslovanja škola i nastavnih procesa u svrhu stvaranja digitalno zrelih škola za 21. stoljeće, osnovna škola Izdior Kršnjavi prva je opremljena multimedijalnom opremom koja uključuje tablete, ormare za njihovo punjenje, projektore, ozvučenje, videokonferenciju, dokument kameru i druge uređaje.


PROBLEM I RJEŠENJE


Iz škole su nas zamolili rješenje za punjenje velikog broja tableta koji se koriste u nastavi, zatim uređaj koji bi funkcionirao po principu grafoskopa, ali da može prikazati sadržaj i objekte sa stola učitelja, te videokonferencijsko rješenje.

U suradnji s učiteljima i ravnateljicom, postavili smo: punjač za tablete AVer C30i, dokument kameru (vizualizer) F17HD+, te videokonferenciju namijenju upravo za edukativne svrhe - CC30.



 

ISKUSTVO UČITELJICE SANJE MARIČEVIĆ


Današnja djeca već svakodnevno kod kuće koriste tehnologiju, a na nama, učiteljima je da usmjerimo učenike, pozitivno iskoristimo sve mogućnosti koje tehnologija pruža te da modificiramo nastavni proces uz tehnologiju kako bi on prvenstveno bio zanimljiviji učenicima i kako bi brže, jednostavnije i zabavnije usvajali gradivo ali i stekli nove vještine. 

Također, uz pomoć tehnologije, omogućujemo našim učenicima i interaktivnu nastavu izvan učionice, bilo da se radi o udaljenom učenju primjerice učenika koji su smješteni u bolnici, ili da se radi o domaćim zadaćama učenika. Na taj način oni imaju mogućnost usvajati i rješavati zadatke i kada nisu prisutni na nastavi.

Upotreba tableta u nastavnom procesu je zbilja revolucionarno, a kako tablete često koristimo u nastavi, vrlo brzo smp došli do spoznaje kako je naprosto nemoguće svaki dan pohraniti 25 tableta na sigurno, zaštićeno mjesto, te voditi brigu kako bi svi uređaji idućeg dana bili napunjenjih baterija i spemni za upotrebu. Zahvaljujći Aver ormar punjaču, sada imamo vrlo jednostavno i efikasno, a opet sigurno rješenje za njihovu pohranu, ali i punjenje. 

Naime, svakog dana, nakon upotrebe u nastavi, učenici mogu sami odložiti tablete u ormar-punjač, čak i bez naše pomoći i asistencije. Ormar punjač ima tri police koje se lagano, po potrebi izvlače, a posjeduje i 3 LED indikatora koji označavaju status baterije svake police. Na taj način ne moramo vaditi jedan po jedan tablet i provjeravati koliko se napunio, što nam štedi dosta vremena.

S druge strane, u velikoj školi kao što je naša, gdje postoji velika fluktuacija učenika, studenata s pedagodškog fakulteta i raznih gostiju predavača, a budući da se naše učionice ne zaključavaju, vrlo nam je bilo važno da imamo mogućnost tablete pohraniti na sigurno i zaštićeno mjesto, kako ne bi morali brinuti da li će ih netko namjerno ili nenamjerno oštetiti ili još gore ukrasti. Naš ormar punjač C30i izrazito je kompaktan i siguran, te pruža potpunu zaštitu od oštećenja i krađe. Vrlo je čvrst i kompaktan, s čeličnom konstrukcijom te odličnim mehanizmom za zaključavanje. 

Izrazito mi je praktično što ima i kotače, pa kada mijenjamo učionice radi posebnih radionica ili predmeta, ne moramo seliti sve učenike, već jednostavno prenesemo ormar s tabletima u drugu učionicu.


Naša škola za sada posjeduje samo jednu dokument kameru, koja se pokazala kao pun pogodak i neizostavan dio mog nastavnog procesa. Sada mi je primjerice nezamislivo da moram kopirati brdo primjeraka ispita, diktirati učenicima što da zapišu ili čekati dok svi otvore svoje knjige i pronađu poglavlje koje obrađujemo. Uz dokument kameru, jednostavno postavim svoju knjigu ili ilustraciju ispod same kamere i moj materijal se projicira na velikom platnu kako bi ga svi učenici mogli vidjeti.



Na satovima prirode često projiciram sve što obrađujemo. Primjerice nedavno smo pručavali listove i stabljike biljaka, sitne kukce, ali i maketu krvožilnog sustava. Učenici su bili oduševljeni mogućnošću da tako sitne detalje mogu vidjeti na velikom projekcijskom platnu, umjesto da im ja o tome samo pričam. Primjetila sam da su s mnogo više entuzijazma i zanimanja pratili nastavu, te međusobno komentirali viđeno. Meni je to osobno kao učitelju znak da radim dobar posao, a to im naprosto ne bih mogla omogućiti bez dokument kamere.

Osim za satove prirode, dokument kameru koristimo i za matematiku, posebice geometriju, pa umjesto po ploči pišem i crtam jednostavno na papiru ispod kamere. Na satovima hrvatskog i engleskog jezika, kolegica i ja često koristimo dokument kameru kao pomagalo kada čitamo, ispravljamo ispite ili jednostavno obrađujemo nova poglavlja, dok na satovima likovnog uz dokument kameru uspoređujemo i komentiramo radove učenika.

Još jedna odlična značajka dokument kamere jest što s njom mogu unaprijed pripremiti i snimiti materijale, ili jednostavno cijelo predavanje snimiti na SD karticu i dati učenicima koji taj dan nisu bili pristuni na nastavi.



Cijeli multimedijalni doživljaj zaokružuje periodično korištenje video konferencijske kamere s bežičnim mikrofonom, Aver CC30, koja nam nudi razne mogućnosti – komunikaciju sa školama u drugim gradovima, virtualni posjet muzeju, gost predavače, udaljeno učenje i slično.

 

Baš sam nedavno s učenicima održala videokonferencijski poziv s kolegicom u Dalmaciji i njezinim razredom u svrhu istraživanja različitih hrvatskih narječja. Bilo je izrazito zabavno i poučno, moji učenici su bili naprosto oduševljeni!

Sve u svemu, Averova edukacijska rješenja poboljšali su naš nastavni proces na mnogo razina, a meni osobno omogućili mnogo više mogućnosti, kreativnosti i interakcije s učenicima. 

 

Veliko hvala OŠ Izidor Kršnjavi, učiteljici Sanji Maričević, te ravnateljici Lidiji Sosi Šimenc, što su nam omogućili ovu studiju slučaja!